måndag 25 augusti 2008

Vägreklam

Utmed svenska vägar ser man ibland reklam för olika matställen (mest hamburgerkedjor) och uppmaningar att svänga av på ett visst ställe. Likadana skyltar finns (naturligtvis) även i USA. Uppe i New York, New Jersy och de andra nordostliga delstaterna så är de ganska normala. Skaffa en advokat om du begått ett brott, låna pengar till onödiga saker med vansinnig ränta, köp ett eller annat tv-paket. Ungefär så. Men så passerar man gränsen till södern, lämnar Maryland och kommer in i Virginia. Plötsligt verkar alla som betalar för reklam tro att människor som kör de här vägarna egentligen bara är intresserade av två saker: fyrverkerier och "adult toys". Det område vi talar om är alltså bibelbältet i USA ökänt för rasism, allmän intolerans och svår fattigdom (en explosiv kombination när man betänker att i många av de här staterna får ha synliga och dolda skjutvapen, samt skjuta vem som helst på sin tomt utan att behöva förklara det för någon). Ungefär samtidigt som jag började lägga märke till detta reklamfenomen nåddes jag av den glada nyheten av svenskarna verkar ha gått man ur huse för att skaffa varsin statsgodkänd apoteketdildo, så man får väl anta att det finns ett stort behov av dylika apparater lite varstans. Frågan är vem som kommer på denna längtan på en motorväg. Och om det inte är distraherande. Det är i alla fall lustigt att se, mil efter mil efter mil. Fyrverkerier, sex, sex, fyrverkerier. När vi körde var vi förvisso mest intresserade av kaffe och bensin, men behoven är ju olika. Så, smäll och sex, det är tydligen vad de förhoppningsfulla annonsörerna tror går hem i södern. Detta kan även illustreras av min kamrat Martin som fann den fina lilla smiskbrädan på en souvenirbutik i Georgia. Vi är fortfarande inte helt säkra på om det var på skämt eller inte. Förmodligen inte trodde vår infödde guide och chaufför.

Inga kommentarer: